Interviews:
De Groene Amsterdammer, geschreven door Irene van der Linde
30 november 2021
Genieten van het Mysterie
Hawar Tawfiq is een rijzende ster in de moderne muziekwereld. Op 4 november was in Muziekgebouw aan 't IJ de wereldpremière van zijn Requiem des fleurs et des nuages te horen. voor hem op de salontafel ligt de partituur van het requiem. Een ander deel van de hoge woonkamer is leeg, op een piano na, daarboven op de vide staat zijn werktafel. En enorme glazen pui geeft uitzicht op de bomen en struiken in de tuin. Hij werkte 's nachts aan zijn partituren, overdag probeerde hij te slapen. Hij zag niemand, deed soms in alle vroegte boodschappen en verschanste zich dan weer in huis.
Voor lezen van het volledige interview zie de onderstaande link:
Genieten van het Mysterie
Enjoying the Mystery
Hawar Tawfiq is a rising star in the modern music world. On November 4, was the world premiere of his Requiem des fleurs et des nuages in Muziekgebouw aan 't IJ.
In front of him on the coffee table in his home in Oss is the score of his Requiem. Another part of the high living room is empty, except for a piano, on top of that is his work table on the loft. And huge glass front gives a view of the trees and shrubs in the garden. He worked at night on his scores, during the day he tried to sleep. He saw no one, sometimes went shopping early in the morning and then holed up in the house again.
-------------------------------------
NRC, geschreven door Joost Galema
4 november 2021
Het eindige nodigt ons uit schoonheid te zoeken en te genieten. Als een moeder zo lieflijk roept de dood ons in het nieuwe requiem van Hawar Tawfiq.
Het herkennen van schoonheid is net zo lastig als het scheppen ervan, ervoer Tawfiq. " Als kind bewonderde ik de vioolconcerten van Paganini. Maar ik las ergens dat Beethoven de koning onder de vioolconcerten had geschreven. In Irak was het moeilijk een opname te bemachtigen. En toen dat eindelijk lukte, viel de muziek me tegen. Dit kan toch niet waar zijn, dacht ik. Het moet aan mij liggen. Dus bleef ik luisteren. En langzaam kreeg Beethoven me in zijn greep. Ik leerde: muziek zoekt ons niet, wij moeten haar zoeken." De diepte van schoonheid zien, vereist inspanning. Het herinnert me aan een verhaal van Khalil Gibran. Hij schrijft hoe God na het voltooien van de schepping, op de ochtend van de zevende dag - vlak voor hij gaat rusten - ziet dat hij wat is vergeten: het mooie en het lelijke. De schoonheid schenkt hij schitterende kleren en lelijkheid hult hij in lompen. Na een lange tocht vanuit de hemel komen beiden op aarde aan. Vermoeid besluiten ze als beste vrienden te gaan zwemmen. Schoonheid voorop. Maar wanneer hij zich in het midden van het meer omdraait, blijkt lelijkheid verdwenen. Bij terugkeer liggen op de oever alleen nog de lompen. Sindsdien heeft de mensheid moeite om de echte schoonheid te herkennen."
Voor lezen van het volledige interview zie de onderstaande:
Het eindige nodigt ons uit schoonheid te zoeken en te genieten
The finite invites us to seek and enjoy beauty. Like a mother so sweet, death calls us in Hawar Tawfiq's new requiem.
Recognizing beauty is just as difficult as creating it. "As a child I admired Paganini's violin concertos. But I read somewhere that Beethoven had written the king of violin concertos. It was difficult to get a classic recording in Iraq 1990s. And when I finally succeeded, the music disappointed me. This is not possible! I thought this can't be true! It must be me. So I kept listening. And slowly Beethoven's beauty enchanted me. I learned: music does not seek us, we have to seek it.
" Seeing the depth of beauty requires effort. It reminds me of a short story by Khalil Gibran. He writes how God after the completion of his creation, on the morning of the seventh day - just before he goes to rest - sees that he has forgotten two things: the beautiful and the ugly.
He bestows beautiful clothes to the beauty and ugliness in rags. After a long journey from heaven, both arrive on earth. Tired, they decide to go swimming like two best friends. Beauty takes the lead, but when he turns around in the middle of the lake, ugliness is nowhere to be found . On return, only the ugli clothes are left on the bank. Since then, humanity has struggled to recognize real beauty."
nrc_interviw_gemaakt_door_joost_galema.pdf | |
File Size: | 4799 kb |
File Type: |
------------------------------------------------
Volkskrant, geschreven door Guido van Oorschot
2 november 2021
Componist Hawar Tawfiq kreeg klap na klap te verduren, maar nu klinkt zijn muziek overal.
Vier Premieres in twee maanden: het is oogsttijd voor de Nederlandse componist Hawar Tawfiq. Zijn pad van een schuilkelder in Irak naar het Concertgebouw in Amsterdam ging niet over rozen.
Voor lezen van het volledige interview zie de onderstaande:
Componist Hawar Tawfiq kreeg klap na klap te verduren, maar nu klinkt zijn muziek overal.
Composer Hawar Tawfiq had to endure blow after blow, but now his music can be heard everywhere.
Four Premieres in two months: it's harvest time for the Dutch composer Hawar Tawfiq. His path from an air raid shelter in Iraq to the Concertgebouw in Amsterdam was not a bed of roses.
volkskrant-_interview.pdf | |
File Size: | 9603 kb |
File Type: |
---------------------------------
Geschreven door Thea Derks
31 oktober 2021
Waar voor velen de corona-lockdown een gedwongen stop in werkzaamheden betekende, had violist/componist Hawar Tawfiq het drukker dan ooit.
Voor lezen van het volledige interview zie de onderstaande:
Hawar Tawfiq: 'Alexander Hrisanide opende mijn ogen voor de schoonheid van het leven'
While for many the corona-lockdown implied a considerable loss of work, violinist/composer Hawar Tawfiq was busier than ever.
For the full interview see the below:
Composer Hawar Tawfiq: ' Alexander Hrisanide opened my Eyes to the beauty of life'
----------------------------------
De campagne Den Bosch maakt, Raakt, Smaakt. Geschreven door Dominique Aberkrom
26 oktober 2021
"Je gaat juist naar een klassieke concert om geconfronteerd te worden met het onbekende"
Voor lezen van het volledige interview zie de onderstaande:
Voor de campagne Den Bosch Maakt, Raakt, Smaakt sprak Hawar met student Dominique Aberkrom - over zijn werken, klassieke muziek en het opzoeken van schoonheid.
----------------------------------
VPRO geschreven door Nicoline Baartman
#42 van 16 oktober t/m 22 oktober 2021
interview-_vpro-_nicoline_baartman.pdf | |
File Size: | 4678 kb |
File Type: |