Reviews: In Dutch and Englisch
De Groene Amsterdammer review, door Bas van Putten 29 juni 2022
Het programma opende met M.C. Escher's Imagination van Hawar Tawfiq. Tawfiq is een van de interessantste en persoonlijkste stemmen in het Nederlandse muzieklandschap. Zijn orkestmuziek beweegt zich vrij en ontspannen in de klinkende ruimte. Die heeft hij ook nodig, want in zijn expansieve klankzin is hij een echte post-romanticus. Geen troebele dommekracht die maar wat lyrisch nastamelt, maar een die werk maakt van zijn lyrisch-dramatische opdracht. Zijn stemmen zingen en zijn thema's zoeken.
Tawfiq, van Koerdisch-Iraakse afkomst, is een meester in gebaren tussen talen in, de gebaren die in klank en beweging niet-verbaliseerbare essenties vangen. De beste muzikanten zijn stateloos. Overal waar de innerlijke stem zich sterkt aan andere, alles hybride en fluïde wordt, daar gebeurt het.
Voor lezen van het volle recensie lees de onderstaande:
https://www.groene.nl/artikel/klikkend-hout
De Groene Amsterdammer review, by Bas van Putten 29 June 2022
The program opened with M.C. Escher's Imagination by Hawar Tawfiq. Tawfiq is one of the most interesting and personal voices in the Dutch music landscape. His orchestral music moves freely and relaxed in the sounding space. His music needs that too, because in his expansive sense of sound he is a real post-romantic. Not a murky dumbass who only stammers lyrically, but one that works on his lyrical-dramatic assignment. His voices sing and seek out his themes.
Tawfiq, of Kurdish-Iraqi descent, is a master of gestures between languages, the gestures that capture non-verbalizable essences in sound and movement. The best musicians are stateless. Wherever the inner voice strengthens to others, everything becomes hybrid and fluid, that's where it happens.
NRC beoordeling, door Joost Galema 30 december 2021
Requiem des fleurs et des nuages is gekozen tot de tweede beste klassieke uitvoering van het jaar.
Hawar Tawfiq- Requiem des fleurs et des nuages. Thomas Oliemans (bariton) & philharmonie zuidnederland o.l.v. Ed Spanjaard. 4/11 Muziekgebouw aan 't IJ. "De dood roept ons, als een moeder zo lieflijk" in het poëtische requiem van de Nederlands-Koerdische componist Hawar Tawfiq. Klankkleuren en schoonheid in onze zwart-witte wereld.
NRC review, by Joost Galema December 30, 2021
Requiem des fleurs et des nuages has been chosen as the second best classical performance of the year.
Hawar Tawfiq- Requiem des fleurs et des nuages. Thomas Oliemans (baritone) & philharmonie zuidnederland conducted by Ed Spanjaard. November 4, 2021- Muziekgebouw aan 't IJ. " Death calls us, like a mother so sweetly" in the poetic requiem by the Dutch-Kurdish composer Hawar Tawfiq. Sound colors and beauty in our black and white world.
Voor lezen van het volledige recensie less de onderstaande:
nrc_-_do_30_december_2021.pdf | |
File Size: | 3317 kb |
File Type: |
KLANKGAT geschreven door Erwin Engelsma (een recensie over Requiem des fleurs et des nuages)
5 november 2021
Hawar Tawfiq maakte vanuit zijn Koerdische afkomst en levenservaring een stuk dat de requiem traditie achter zich liet. Het beschouwt het leven in al zijn onverwachte verdrietige en soms mooie aspecten als klassiek werk. Dit maakt dat de klanken vertrouwd zijn, en toch maken ze een nieuw geheel met wendingen die je wel even overeind doen zitten. Een troostrijk werk van Hawar Tawfiq, wat de dood in een nieuw perspectief weet te plaatsen, en daar is het dan ook een requiem voor.
Voor lezen van het volledige recensie lees de onderstaande:
Bosch Requiem van componist Hawar Tawfiq
Hawar Tawfiq made a piece based on his Kurdish origin and life experience that left the requiem tradition behind. It regards life in all its unexpected sad and sometimes beautiful aspects as a classic work. This gives a familiar feelings in the sounds, and yet they create something completely new with twists and turns that wake you up to listen more carefully. A comforting work by Hawar Tawfiq, which manages to place death in a new perspective, and that's exactly what a Requiem for.
----------------------------------
Trouw geschreven door Peter van der Lint (een recensie over Requiem des fleurs et des nuages)
7 november 2021
De tijd dat 'lelijke' muziek uit Darmstadt zaligmakend was, ligt achter ons.
Tawfiq schreef een zeer peroonlijke dodenmis, die zich aan geen enkele regel houdt.
Een half uur geweldig inventieve muziek!
Een dodenmis als geen ander, waarin de zwaarte aan het slot mooi wegstroomt in lichte pingeltjes en glissandi.
Voor lezen van het volledige recensie lees de onderstaande:
De tijd dat 'lelijke' muziek uit Darmstadt zaligmakend was, ligt achter ons.
Gone are the days when 'ugly' music from Darmstadt was a bliss.
Tawfiq wrote a very personal Funeral Mass, which does not follow any rules.
Half an hour of great inventive music!
A funeral mass like no other, in which the heaviness at the end flows nicely away in light pizzicato and glissandi.
----------------------------------
Volkskrant geschreven door Merlijn Kerkhof (een recensie over Requiem des fleurs et des nuages)
7 november 2021
Tawfiq schrijft transparant, maar met bruis, en lijkt gericht op de verwondering in klank. Tawfiqs Koerdische herkomst resoneert in het stuk, maar ligt er niet bovenop. De versterkte zither en het rijke slagwerk doen hun werk uitstekend.
Voor lezen van het volledige recensie lees de onderstaande:
Het requiem van Hawar Tawfiq is een rijk stuk, dat vertrouwd aanvoelt en toch origineel is.
Tawfiq writes transparently, but with effervescence, and seems focused on the wonder of sound. Tawfiq's Kurdish origin resonates in the piece, but is not on top of it.
----------------------------------
NRC geschreven door Rahul Gandolahage (een recensie over Babylon aan de IJssel
21 oktober 2021
De muziek die Hawar Tawfiq voor de voorstelling schreef is prachtig. In plaats van een duidelijke harmonische route kiest Tawfiq voor sfeervolle klankverzameling waarin hij de kleur van ieder instrument perfect weet te gebruiken.
Voor lezen van het volledige recensie lees de onderstaande:
Theaterstuk over vluchtelingen grijpt naar de keel
The music Hawar Tawfiq composed for the performance is beautiful. Instead of a clear harmonic route, Tawfiq opts for an atmospheric sound collection in which he knows how to use the color of each instrument perfectly.